Alternativa Wilt – Tom Sharpe

13 Oct

Alternativa Wilt e o buna alternativa la o zi altminteri plictisitoare. Demult nu mai citisem o carte suficient de comica incat sa ma destinda, dar in acelasi timp indeajuns de inteligenta sa nu mi se para ca ma indop cu literatura lejera, de proasta calitate. Imi pare rau ca nu am citit si prima carte din seria “Wilt” a lui Tom Sharpe, totusi autorul isi creioneaza foarte bine personajul inca de la prima pagina, un sef de catedra istet, mucalit, si cinic, astfel incat mi-a fost usor sa il indragesc si sa vreau sa ii urmaresc actiunile pana la sfarsit.

Titlul vine de la experimentele pe care incepe sa le faca sotia sa, cu mancare alternativa, folosire de energie alternativa, care pe Henry Wilt il scot din sarite, dar care vor influenta cursul evenimentelor pe parcursul romanului, atunci cand Wilt devine alernativa la… o celula terorista. Mie partea asta mi-a placut ceva mai putin, pentru ca actiunea parea sa se taraganeze cumva la un moment dat, dar eu sunt de fel mai carcotasa, in schimb prima jumatate a cartii a fost foarte misto, si am savurat din plin schimburile de replici dintre cadrele de invatamant de la Colegiul Tehnic, felul amuzant in care isi apara ideile izvorate fie dintr-un rationament ciudat, fie din dorinta pragmatica de a-si pastra catedra cu orice pret.

De pilda, unul dintre ei filmeaza o pelicula in care un elev pare a penetra un crocodil, sub pretextul ca lupta impotriva “etatismului asistential reformist al sistemului capitalist”. Lol. Si el si ceilalti aparatori ai oprimatilor, ai dreptatii si libertatii supreme din roman au insa o situatie materiala atat de buna incat ai impresia ca s-au saturat pur si simplu de consola xbox si au vrut sa treaca la nivelul urmator. Este hilar felul in care creioneaza trasaturile grosiere ale fanatismului politic, caci cum altcumva poti sa o faci mai bine decat cu umor, daca vrei o reactie pozitiva sau macar sa fii ascultat.

Mi-a mai placut felul in care eroii romanului isi dovedesc forta in situatii critice, de unde pana atunci te iritau ori iti provocau rasul. De pilda, incapatanarea sotiei este benefica atunci cand se lupta pentru viata celor 4 gemene, cand e descrisa ca un mastodont cu vergeturi pe burta in loc de urme de razboi, in stare sa darame totul in calea ei, inclusiv… podeaua bucatariei. Iar amenintarea care planeaza asupra familiei Wilt si asediul casei, despre care veti citi in carte, amintesc de “Singur acasa” ori “Dennis pericol public”, insa cu un personaj cu vreo 30 de ani mai batran (chiar, de ce e un mos pe coperta?), deci daca sunteti fanii genului s-ar putea sa indragiti partea asta mai mult decat cea care m-a fermecat pe mine.

Nu lipseste nici inspectorul de politie care isi da seama de “pericolul” pe care il reprezinta Wilt pentru linistea sa  mentala, dupa ce in trecut ajunsese sa fie umilit in breasla din pricina anchetei pe care o desfasurase impotriva lui, cand crezuse ca acesta isi ingropase sotia intr-un put, dar de fapt fusese vorba de o papusa gonflabila cu hainele ei. De ce a facut profesorul asta, tare sunt curioasa sa aflu, deci o citesc si pe aia, cu toate ca ii stiu finalul. Unul fericit, asta e lesne de ghicit, insa nu lucrul asta e important, ci calatoria, care este una atractiva si dinamica la carma lui Tom Sharpe.

8 răspunsuri to “Alternativa Wilt – Tom Sharpe”

  1. Monica Tarţa 13 Octombrie 2011 la 14:44 #

    Cam cât timp ţi-a luat? Îmi imaginez că ai citit-o în două zile 🙂

  2. Carmen Corina Gugu 13 Octombrie 2011 la 18:06 #

    Are vreo 350 de pagini si am citit-o in 3 reprize, fiindca am inceput-o sa vad daca imi place apoi m-am luat si cu alte carti. Cel mai misto e cand stai cu o carte in brate de dimineata pana seara, mi-e dor de asta. Dar chiar, ce ma impiedica acum?

  3. Monica Tarţa 14 Octombrie 2011 la 11:31 #

    🙂 nimic! Lectură plăcută!

  4. Carmen Corina Gugu 14 Octombrie 2011 la 11:34 #

    Multumesc :D. L-am inceput azi-noapte pe Will Self, „Cum vad eu distractia”. Foarte tare.

  5. Monica Tarţa 14 Octombrie 2011 la 11:44 #

    🙂 Ce frumos! Şi eu am început The reader, apoi mă aşteaptă Scafandrul şi fluturele.

  6. Carmen Corina Gugu 14 Octombrie 2011 la 11:47 #

    Si pe mine ma mai asteapta “Traieste-ti clipa”, “Amintirile unui cititor de cursa lunga”, hehe.. long day ahead. Spor la lecturi si tie atunci!

  7. fecioaramaria 16 Octombrie 2011 la 20:26 #

    Ehe, bine ai revenit pe blog.

  8. Carmen Corina Gugu 18 Octombrie 2011 la 10:45 #

    Mersi. Si scuze ca nu am raspuns la mail. Am avut mintea prea incarcata, ca sa imi gasesc o scuza lamentabila. Dar il am acolo, „la sertar”.

Lasă un răspuns

